Svatební dorty

Spalující touha / Eyes Wide Shut

Spalující touha
Thriller / Drama / Mysteriózní / Erotický
Země výroby: USA / Velká Británie, 1999
Režie: Stanley Kubrick
Hrají: Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Todd Field, Sky Dumont, Marie Richardson, Thomas Gibson, Rade Šerbedžija, Leelee Sobieski, Carmela Marner, Alan Cumming, Fay Masterson, Brian W. Cook, Vinessa Shaw
Poslední snímek, který stačil režisér a producent Stanley Kubrick dokončit před svou smrtí, je eroticky laděné psychologické drama EYES WIDE SHUT (v překladu Široce zavřené oči), natočené volně podle podle Snových novel (1926) Arthura Schnitzlera. Věhlasný tvůrce jej realizoval dvanáct let po svém předchozím filmu (FULL METAL JACKET, 1987). Původně ovšem zvažoval zfilmováni Schnitzlerovy novely už koncem šedesátých let. Jeho uvedení do kin se již nedožil. Zámožný newyorský lékař William Harford začne na svou přitažlivou ženu Alici žárlit poté, co se mu svěří, že by kvůli erotickému zážitku s cizím mužem byla snad schopná opustit celý svůj dosavadní život. Muž využije příhodné situace a bez vědomí manželky prožije malou sexuální odyseu. Po odmítnutí zamilované dcery svého zemřelého pacienta a po následné nezdařené návštěvě u prostitutky pronikne prostřednictvím svého přítele na tajnou orgii, jejíž účastníci v karnevalových maskách benátského stylu provozují záhadný sexuální rituál. Nezvaný návštěvník je však rychle odhalen... Kubrick předsadil freudovský příběh z Vídně počátku dvacátéhp století do současného New Yorku, pulzujícího předvánočním shonem. Navzdory obsazení prominentní herecké a manželské dvojice Toma Cruise a Nicole Kidmanové a navzdory eroticky podbarvenému námětu ovšem nejde o komerční film. Tvůrce podnikl výpravu k "dračím slujím", ukrytým v psychickém ústrojí člověka a vyjevujícím se obvykle prostřednictvím snů a představ; hlavní hrdina se několikrát ocitne na začátku erotického dobrodružství, jehož náplň a zejména zničující důsledky ovšem nikdy nestačí zažít. Ty již zůstávají předmětem brilantně naznačovaného tajemství. Kubrick, známý posedlou důsledností a precizností v přípravě a realizaci svých děl, komponuje vyprávění s epickou rozmáchlostí, v pomalém rytmu a se suverénní filmařskou virtuozitou; dramatický půdorys erotického thrilleru, na němž je více než dvouapůlhodinový příběh vystavěn, a nabízející se atraktivní situace jsou pro něj zcela podružné. Uvedení snímku do distribuce provázely různé spekulace, týkající se zejména dodatečných zásahů do díla. Pro příznivce Kubrickova výlučného stylu je však opus důstojným odkazem klasika moderní kinematografie.

Created 2007 - 2008 www.caslavsky.info. Design by 3KT & Tomáš Kamm
Links: Martinův rozcestník | Mince.in - vše o mincích | Ryzlink Vlašský