Svatební dorty

Vysoká modrá ze / Vysoká modrá ze

Vysoká modrá ze
dramatický příběh
Země výroby: Československo, 1973
Režie: Vladimír Čech
Hrají: Vanda Švarcová, Josef Langmiler, Jiří Němeček, Jiří Krampol, Vladimír Brabec, Josef Chvalina, Oldřich Velen, Gustav Heverle, Ladislav Trojan, Josef Beyvl, Světla Amortová, Hana Čížková, Jitka Zelenohorská, Miloš Vavruška, Miloš Willig, Zdeněk Braunshläger, Miroslav Krejča, Jaroslav Mareš, Štěpán Bulejko, Josef Hajdučík, Vladimír Navrátil.
Český film "Vysoká modrá zeď je dramatický příběh z prostředí stíhačů československého vojenského letectva, odehrávající se na počátku 50. let při nelehkém a náročném přechodu letců ze zastaralých pístových na moderní proudové letouny MiG 15. I v 70. letech vznikaly u nás filmy, které zdůrazňovaly nejen nutnost všemi prostředky hájit neprostupnost západních hranic, ale hlavně rehabilitovaly stalinistickou éru. Se dobovou patetičností vyprávěný příběh se odehrává v roce 1951 a odehrává se v armádních kruzích, zachycuje spory o co nejúčinnější vzdušnou ochranu hranic. Zvolil k tomu pracovní spory mezi zkušeným, ale myšlenkově již ustrnulým generálem a mladým politrukem, jenž prosazuje moderní koncepční řešení společného úkolu. Film byl natočen podle novely Václava Podzimka „Osm a půl sestřelu“. Scénář napsali Václav Podzimek, Milan Růžička, Vladimír Čech a Miloslav Vydra. Příběh se začíná odvíjet příchodem nového člena k armádnímu leteckému svazu Československé socialistické republiky. Jde o mladého vojáka Jelínka (Jiří Bednář) v hodnosti kapitána, který se má stát zástupcem generála (Martin Růžek) pro věci politické. Nový politruk se hned zpočátku setkává s řadou problémů, které v té době v československé armádě byly. Byl to například nedostatek kvalitních a ideologicky prověřených pilotů. Nábor nových pilotů komplikovala skutečnost, že jim armáda nemohla nabídnout nové byty. Stavba bytovky pro vojáky ČSLA byl zdlouhavý a trpěl nedostatkem kvalifikovaných sil ve stavebnictví. Hlavním problémem, který trápil všechny, je nedostatečná výzbroj. Armáda je vybavena starými vrtulovými letadly, které nemohou konkurovat americkým stíhačkám. Ty si proto mohou dovolit drze létat na československé vzdušné území a narušovat železnou oponu. S pomocí přichází bratrská země – Sovětský svaz, který v nouzi nejvyšší pošle celou flotilu na tehdejší dobu vynikajících stíhacích letounů MiG 15. Díky tomu už není obrana vzdušných hranic takový problém. Čs. letectvo tak upenilo železnou oponu i ve vzduchu – vystavělo s těmito stroji pomyslnou vysokou modrou zeď – odtud název filmu. Ve filmu je zobrazena i nemilosrdná dobová realita – co čekalo ty, kteří se snažili v malých sportovních letadlech přeletět západní hranici a měli tu smůlu, že byli zachyceni radary. Okamžitě byla vyslána stíhací letka, která se snažila donutit uprchlíka k přistání. Pokud nereagoval na výzvu, byl bez slitování sestřelen.

Created 2007 - 2008 www.caslavsky.info. Design by 3KT & Tomáš Kamm
Links: Martinův rozcestník | Mince.in - vše o mincích | Ryzlink Vlašský